Wednesday 27 February 2013

Nikah????

Dh lme waser x update mylovely blog nih..hehehe...maklum ler baru nk berjinak-jinak tok serasikan diri dgn dunia pekerjaan baru skg kn...letihnyerr amboi xterkata...almaklumler setahun purnama gitu dok makan tidur makan tidur kat umh jerr...so nk dijadikan cerita...alhamdulilah..akhirnya urusan nikah kami di Pejabat Agama Islam johor berjalan lancar dan dipermuudahkn Allah...y paling best sngt aku xkene sesi interview pun langsung...hihihi...xsampai sejam semuanya selesai...tp cerita disebalik sblm ke Pusat Islam tuh bila teringat balik nk tgelak...hahahha...kesian abah & encik tunang...

ceritanya mcm nih...surat kebenaran nikah luar daerah n akuan bujang bg pihak encik tunang ri ahad baru di Pos dr Kelantan...so ktrg pun xcmfmkn ngn abah nk wat urusan kat pejabat agama hari isnin tuh 18/2/2013...pg tuh encik tunang beria2 sngt nk hntr aku g sekolah...law ikutkn hati aku nih aku nk jer drive sndiri..lg mudah..so tghari tuh around 12 kot encik tunang call bgtau surat dh smpi n dia dh amek pun...so blk sekolah tengahari encik tunang decide ktrg trs jerr ke pusat Islam...aku dh pesan dh call abah taw...ceh dgn yakin encik tunang ckp baiklah cinta hatiku...aku pun berdebar2 da...cuak pun ader..huhuhu..1.30ptg aku dok tgu dpn pagar sekolah...melanggok punyer melanggok...batang hidung encik tunang pun xkunjung tbe...hati mula pns dh..mndidih rse..xpunctual time lgsg...so tok mghilangkn mrh aku pun mmulakn aktiviti excercise...menapak ke bustop...ingt tindakan aku nih bgs ghupenyerr lg myusahkn n mlmbtkn keadaan...hahaha..sengal..aku lupe plak y encik tunang aku nih sngt fail bab2 jalan...hahaha..ape lg..bertawaf la kawasan perumahan...hahaha..pdhal jlnnyerr senang je pun...pukul 2 jgk bru aku nih ditemui...hahaha...

so direct la pegi ke pusat Islam...sx plak encik tunang lupa plak call abah..kalut kemain agaknyer...so aku wat kptsn kami singgah masjid dulu..aku pun xsolat lg...dia pun xlerr call mse memandukn...bahaya...abes jerr solat..encik tunang ckp abah terus gerak pas dbgtau...kesian abah sanggup tinggalkn mesyuarat demi kami..abah mntk ktrg smpi sblm pukul 3...ape lg..encik tunang tlupa kot y kami naik tuh myvi bkn mpv...pergh..kecut jantung, limpa, paru2 semua..huhuhu...tp alhmdlh tepat pukul 3 kami smpi..cal back abah..abah ondwy..mntk kami ambil angka giliran dulu...so dgn yakin confident msk n ambil no...wow...so suprice..2143...no kami 2144...menggelepo bagai la plakkn..call abah masih lg ondwy ktenyer...hihihi..so nk xnk smpi turn kene proside jgkkn..kaunter pertama check dokumen lengkap kerr x...xlme pas tuh nme kami dipanggil n kami kene ke kaunter seterusnya...next kaunter kene buat pembayaran 25hengett...dpt buku nikah..dgn borang utk kelulusan dr pegawai pusat Islam...tgu xsampai beberapa minit nama aku dipanggil dan diminta masuk ke dalam pejabat berjumpa dengan pegawai y nmenyer pun aku xhengat...huhuhu...sepatutnyerr aku kene jumpa pegawai perempuan....tp kebetulan pegawai perempuan tuh tgh menguruskan satu pasangan nk nikah jgk agaknyerr...so seorang pegawai lelaki memanggil aku...mse tuh kebetulan plak abah cal ckp dh smpi..alhamdullilah sngt2..so encik tunang cr abah n aku tgu sekejap..enth cmne mse tgu tuh aku terperasan plak kat borang aku tuh dh siap ditaip nme juru nikah..sekali lg suprice..alamak bukan dgn imam nih...cmne plak nih...biler abah smpi cpt2 aku bgtau..n abah ambil inisetif ke kaunter balik..aku xtau la ape y tjadi tp ustz kat kaunter tuh mntk kami berjumpa dgn pegawai tersebut dulu...sbb ikutkn syarat nikah mesti dengan kadi mukim ktenyer...

so pegawai tuh panggil aku masuk...aku bg salam n trs duduk...konon2 ready tok ditemuduga la kn...dlm hati sure nih jp lg dia suro aku mengucap nih...ngeh3..sx dia langsung xtanyer ape2...hampeh betul..mse dlm bilik tuh abah msk sekali..encik tunang abah suro tgu kat luar jerr...y paling bangga biler dengar abah ckp mcm nih.."saya ayah kpd pengantin perempuan merangkap wali khas"..wow..syahdu beb..hehhe..pegawai tuh dok borak ngn abah jer... dia tandatangan n cop..pastu dia kate ngn aku ok trs ker kaunter depan yer...ha?tercenggang2 aku diwatnyer...huhu...so aku pun pikir myb aku ditemuduga kat kaunter depan nih plak kot agaknyerkn...so trs ke kaunter..smpi kat kaunter akak tuh semak blk dokumen n tandatangan pegawai td then bg borang y akan diisi oleh juru nikah..pastu dia ckp bwk semua dokumen nih hntr pd jurunikah...aku pun dlm keadaan blur2 aku tnyer lg...kak pas nih nk ke mane plak lg?...akak tuh jawab dh settle...just hntr borang pd juru nikah tgu masa utk nikah je...wow...hahahha...sampai ke malam mcm xpercaya knape aku xder interview...hahahha...encik tunang ckp  biar dia jela y interview nk bg aku puas hatikn...hahahah..hampeh...ape pun alhamdulilah...

Tp selang beberapa hari pastu sx lg ader berita mengejutkan berlaku...huhuhu..tok kadi nk g umrah plak 21hb....majlis nikah kami 22hb...aduyai..so mntk dipercepatkan....mula2 mcm patah hati sedey mcm kelam kabut keadaan...dua pihak bertelagah disebabkan perubahan mengejut tarikh tuh kn...sedeh...rse mcm jodoh kami bermasalah mcm2 la lg...tp sebenarnya kami silap menilai nikmat Allah nih...subhanallah...keadaan y menampakkn ia satu masalah besar..tp sebenarnya hikmah dia lg besar buat Allah...Allah percepatkn lg niat baik kami tok mendirikn masjid...bukan kah itu tanda bahawa Allah sayangkan kami berdua...lg cepat kami disatukan lg menangis la syaitan2 y direjam...perkara baikkn lg elok dipercepatkan..hehehe..lgpun kita hanya mampu merancang tp Allah y menentukan...semua ini rencana Allah..n aku tahu Allah lbh mengetahui ape y terbaik buat hambanya..betul org kata..bila kiter menilai sesuatu y berlaku atas diri kiter secara negatif maka negatif la jdnyerr..tp biler kiter menilai n melihatnyer dr sudut positif insylah segalanya Allah pasti permudahkn...lgpun kami sekadar nikah jer awal...awal pun seminggu sblm majlis...lepas majlis nikah encik tunang kembali ke kl meneruskan tugasan n kami jumpa semula mse mjlis 24/3....Ya Allah permudahkan segala urusan kami dan berkatilah majlis kami ini...mudah2an segalanya berjalan lancar..terima kasih atas nikmat kasih sayangmu y xterhhingga kepada kami...Jadikan kami hambaMu y soleh dan solehah..amin...

No comments:

Post a Comment