Sunday 18 November 2012

AlKisaH......

Pertemuan aku dgn si Dia memang telah direncanakan oleh Allah dengan sangat sempurna....siapa kita untuk mempertikaikannya..Si dia bukanlah someone y aku sayang n cinta pd asalnya kini telah hampir 10bulan bergelar tunanganku...hari ini baru aku terfikr dan terlihat betapa besarnya keagungan Allah itu...betulkn owg kata kalau dia tuh bukan jodoh kita sayang mcm mne sx pun kita tetap xkn bersatu..

sama mcm owg lain..aku ader jugak story pasal my 1st love nih...hampir 8tahun tp akhirnya kecundang...tp kuasa tuhankan..perpisahan kami berakhir dengan pergaduhan y besar dan satu pengaiban y sangt mengecewakan dan sangat2 xdijangka dan diduga boleh dilakukan oleh orang y kita sangat sayang..alhamdullah..kerana cara y Allah dah tentukan nih menyebabkan aku dapat melupakan dan melepaskan kenangan2 lama tuh...memang pd awalnya ketika mula-mula diduga aku seperti kehilangan arah seperti terduduk dan terjatuh terlalu sukar untuk bangun kembali...atau dengan kata lain "putus asa"..mungkin motivasi diri, semangat dr keluarga dan kawan-kawan buat aku kuat sehingga ke hari ini...aku xkn pernah lupa sesaat pun apa y telah berlaku...aku bersyukur Allah masih memberi peluang untuk aku terus merasai nikmat bahagia, kejayaan dan nikmat hidup seperti hambanya y lain...alhamdulilah..

Pertemuan dengan si Dia memang xpernah aku duga apatah lg nk sampai ke tahap seperti hari ini...Si Dia add as a fren kat fb aku dh lama...tau2 jela aku nih teknologi nih agak kuno bukan sbb apa sbb aku manusia y tersangat la malas nk explore or mengadap mende2 seperti facebook, friendster or sebagainya...
one day tbe2 si Dia tegur aku kat chatting...borak punyer borak ghupenyer si Dia kawan kepada myBFF...ape lg makin menjadi lerr sesi boraknya...setelah itu Si Dia ada juga menghantar msg2 bertanyakn khabar or study aku...disebabkan kerajinan aku dengan mende2 tuh so jejak jugak sebulan baru aku replay balik...ader tuh jejak berminggu2 baru dapat fedback dr aku...hahaha...

Hubungan kami hanya sekadar kawan n aku mmg xder feeling langsung pun kat Dia..kami sekadar bertukar2 cerita..ketika itu si dia ada masalah dengan GF dia...puas aku memujuk dengan harapan diowang dapat kembali berbaik semula..tp soal hati sape bole jangkakan..kekecewaan dan ketidak sefahaman menyebabkan Si Dia betul-betul nekad tidak boleh berbaik semula...sapa aku nk memaksakn..nasihatku bincanglah dari hati ke hati ape2 pun..

Actually hubungan kami agak rapat setelah dua bulan menyapa di facebook tuh...tuh pun ader satu hari aku bukan email tok check myinbox tbe2 dia menyapa aku di YM...for sure aku xhengat gerangan si Dia..huhuu..then dia sekali lg memperkenalkan diri..sebelum balik tuh si dia minta izin nk my phone number...aku da nk log out dh..opinion mycousin aku amek.."bg jela"..bukan luak pun...so tanpa pk pnjg a ku bagi..aku nih bukan kategori manusia y mudah memberi no phone pd owg terutama lelaki...kalau setakat dalam alam maya nih nk berkenalan memang aku xpercaya...bo layan lakn..huhu...

seminggu selepas tuh dia msg..msg pertama dari si Dia ialah msg wish salam maalhijrah...after tuh kami sekadar berkwn dlm msg jela...sampailah one day aku dpt interview kat kl utk Maktab kerjasama Malaysia...dia plak masa tuh blk ke kg halaman segamat...memang xpnh diduga si Dia ajak jumpa...1st time jumpe dekat Kajang..so far dia ok...aku cmfm2 pegi dgn adik aku si Eyra..nk harap aku g sowg mmg xla kn..penakut..huhuhu...tuh pun puas sampai tahap si Dia sanggup nk bg aku pegang ic dia sepanjang kami berjumpa tok meyakinkan aku y Dia tuh xder niat jahat..ceh..hampeh jekan...hahaha...

itu fasa pertemuan pertama kami dan setelah itu ader la sesi pertemuan seterusnya..setelah beberapa bulan berkawan dia nekad utk serius..aku mmg xmenjanjikan apa2 melainkan suro si Dia mintak izin dr my parents..if diowg ok aku ok..xsangka plak si Dia nih agak berani jgk owgnya..memang dia dtg berjumpa keluarga aku then depan kami semua dia menyuarakan hasrat hati untuk berkawan dengan aku...nk tergelak pun ada jgk..xsangka..hahhaha...alhamdulilah..abah iznkan..jnji tau menjaga batas...

selang beberapa bulan selepas itu 8/10/2011..Si Dia menyuarakan hasrat hati utk membawa fmly dia utk sesi berkenalan antara keluarga.dan satu perkara y xdijangkakn hari tuh jugak bukan setakat berkenalan tp turut merisik aku..cincin tanda turut dihantar sekali..

dan 7/01/2012 kami selamat ditunangkan..alhamdulliah...
Hubungan kami dduga dengan penerimaan Mak aku y agak kureng dgn Si Dia disebabkan mak aku ader calon tersendri dan nk aku mencari someone y setaraf dengan aku...namun, aku bersyukur sangat sbb si Dia bukan jenis y terllau mudah melenting or putus asa...selain usaha dr kami sendiri Allah banyak sangat membantu memudahkan segalanya..aku sangt2 bersyukur...

aku merancang banyak aktiviti y melibatkan adk beradikku agar Si Dia boleh serasikan diri dengan Ahli keluargaku antaranya picnic, berjalan2 n melepak bersama..begitu jugak dengan myparents...so far alhamdulilah..akhirnya semuanya jd mudah..hari ini terutama mymum sendiri membuat pengakuan terbuka "aku bersyukur sangat k.ngah kau dapat c Art tuh...aku nmpk dia terlalu sayangkan kau...sungguhpun xbelajar tinggi tp hati dia baik, dgn owg tua hormat...dengan keluarga sendiri pun bagus terutama dgn mak ayah dia...aku sayang si Art tuh...kita kawen biar owg sygkn kita jgn kiter terlalu sygkan owg..kita xkn dikecewakan.."..ble dengar my mum tbe2 ckap mcm tuh..alhmdlh..gembiranya hati xterhingga..Bersyukur sangat Allah dh permudahkan segalanya...

Dan hari ini aku terus berdoa semoga pintu hatiku ini terbuka untuk menyayangi dan mencintainya seadanya...aku sayangkan dia tp untuk mencintainya belum sepenuh hati..mudah2an biler kami sudah bergelar suami isteri perasaan kasih sayang antara kami semakin subur..amin...sbb kawan aku ader ckp..bler pempuan nih kawen je secara automatik perasaan syg terhadap suami tu akn dtg sendiri...heheh...mudah2an..amin..

So pada kawan2 y lain..Jodoh pertemuan tuh rencana Allah..jgn risau atau takut..bile tiba masanya insylah segala-galanya akan menjadi Mudah.. pengajaran y aku dpt jika kta bercinta or sayangkan seseorang jgn diberi sepenuh hati perasaan sayang tuh takut sayang itu y akan membuatkan kita jatuh da kecewa..bercinta pakai nk rak lum tentu dia Jodoh kita..masa tengah sayang segala2nya indah tp bila wujudnya satu salah faham or  sebagainya sayang itu akan berubah menjadi benci y sangat mendalam dan ungkitan y xkn berakhir sampai bile2.....tp berilah sepenuh rasa kasih dan sayang kita pd Dia y bergelar suami..kerana segala-galanya akan mendapat imbalan pahala dan keredhaan dari Nya...

No comments:

Post a Comment